Mirciler’den örnek uygulama
Gönen Mirciler Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, 2 yıldır üzerinde çalıştığı ve Avrupa’nın farklı ülkelerinde ki eğitim kurumları ile işbirliği yaptığı “Anlaşmazlık Çözümü, Müzakere ve Akran Arabuluculuk Projesi”ni hayata geçirmenin ve bölgemizde ilk uygulayan okul olma özelliği taşıyarak diğer okullara lokomotif görevini yapacak olmanın mutluluğunu yaşıyor. Mirciler Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nden gelen açıklama şöyle: “Önümüzdeki eğitim öğretim yılından itibaren okulumuzda arabulucu öğrenciler görev yapacaklar. Bu öğrenciler Arabuluculuk eğitiminden sonra bu ünvanı alacaklar ve okulumuzda sorun yaşayan öğrenciler birbirleriyle kavga etmek yerine müzakere ile sorunu çözmeye çalışacaklar. Bu proje ile okullardaki şiddet olayları ve anlaşmazlık sorunları büyük ölçüde çözülecek. Bugün çevremizdeki herkesin en çok ihtiyaç duyduğu değerlerden biri kişilerin anlaşmazlıklarını barışçıl yollardan çözebiliyor olmasıdır. Dünyada bu amaçla kullanılan Arabuluculuk, kişilere yaşam içerisinde karşılaşacakları her türlü anlaşmazlık ve uyuşmazlık karşısında, o anlaşmazlığa ve uyuşmazlığa taraf olanların kazan-kazan anlayışı ile, yani kaybedenin olmadığı, yaratıcı çözümler sunmayı öğretmektedir. Arabuluculuk, “İki veya daha fazla kişi veya grup arasında oluşan farklılık ve / veya çatışmayı mahkeme dışı çözmeye ve taraflar arasında anlaşma sağlamaya yönelik, tarafsız bir üçüncü kişi; arabulucu tarafından yürütülen, gönüllü, kabul edilebilir, bağlayıcı olmayan ve gizli bir müzakere sürecidir.” diye tanımlanır. Akran arabuluculuk, kimin haklı kimin haksız olduğuna karar vermez. Aksine öğrenciler var olan problemi aşarak beraber yaşamayı, geçinmeyi öğrenmektedirler. Bu durum günümüz dünyasının en çok ihtiyaç duyduğu yetenektir. Farklılıklara rağmen beraber yaşama, toplum bilinci ve kızgınlık seviyesi ne olursa olsun kavganın asla bir çözüm olmadığı öğretilmektedir. Öğrencilere okul içindeki ve okul dışındaki hayatlarında kullanacakları iletişim becerileri (empati, katılımcı dinleme vb.) kazandırır.”